آیت الله سیدمجتبی نورمفیدی رئیس هیأت امنای مدرسه علمیه الزهرا(س)گرگان در باره اهمیت زیارت امام حسین(ع)بیان داشتند:
حمران ميگويد وقتی از سفر زيارت امام حسين(ع) از کربلا برگشتم، امام باقر(ع) به ديدار من آمد و فرمود: «أَبْشِرْ يَا حُمْرَانُ فَمَنْ زَارَ قَبْرَ شُهَدَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ(ع) يُرِيدُ اللَّهَ بِذَلِكَ وَ صِلَةَ نَبِيِّهِ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ». حمران ميگويد بعد از آنکه من از سفر برگشتم، امام باقر(ع) به ديدار من آمدند و فرمودند: ای حمران، به تو بشارت ميدهم که هر کسی که قبور شهيدان آل پيامبر را زيارت کند و مقصود او از اين کار رضايت خدا و قرب به پيامبر باشد، از گناهانش خارج ميشود همچون روزی که مادرش او را زاده است.
اين تعبير بلندی است که امام باقر(ع) برای زيارت قبور شهدای آل پيامبر(ص) فرموده که بارزترين مصداق شهدای اهل بيت، شهدای کربلا هستند. اگرچه اين امر برای همه شهدای آل رسول است؛ اما اينجا قرائنی هست که مقصود شهدای کربلاست.
آنچه که مهم است، اين است که زيارت يک شرط مهم دارد و آن اينکه قصد از اين زيارت، تحصيل رضای الهی و قرب به پيامبر باشد. واقعاً لله و لرسوله اين زيارت انجام شود. اگر اينطور باشد، انسان از گناهان خارج ميشود، همچون انسانی که تازه از مادر متولد شده است. کسی که وارد اين دنيا ميشود، از يک عالم تاريک به عالم نور وارد ميشود. بچه از محيط تنگ و تاريک شکم مادر، بدون اينکه گناهی داشته باشد به نور، روشنايی و عظمت وارد ميشود. در اينجا امام باقر(ع) چنين تشبيه کرده و ميگويد کسی که برای رضای خدا و تقرب به پيامبر(ص) به زيارت قبور اين شهدا برود، از گناهان خارج ميشود؛ يعنی پرونده اعمال او کاملاً سفيد ميشود. کأن هيچ گناهی مرتکب نشده است. به عبارت ديگر از ظلمتکده گناه به نور و روشنايی وارد ميشود.
اين کليت زيارت سيدالشهدا و اثری است که بر آن مترتب شده که البته طبيعی است. وقتی به فرموده امام صادق(ع) انبيا فوج فوج به کربلا ميروند و قبر سيدالشهدا را زيارت ميکنند و سپس عروج ميکنند، معلوم است که اين مکان بايد برای انسانهای معمولی چه آثاری داشته باشد؟! باز به فرموده امام صادق(ع) مکانی که ملائکه فوج فوج عروج ميکنند و آن مکان را زيارت ميکنند، بديهی است که برای انسان ميتواند چه آثاری داشته باشد؟! مهبط ملائکه و انبيا جای کمی نيست. به هر حال اين چيزی نيست که در عالم مادی قابل ديدن باشد. اين يک حقيقتی در عالم غيب است و تأثيرات خاص خود را در آن عالم دارد.
اين امر در اربعين و آن هم با پای پياده يک اهميت خاص و مضاعف پيدا کرده است. سرزمينی که پيامبر(ص) آن را بطحاء الجنه ناميده است: «وَ إِنَّهَا لَمِنْ بَطْحَاءِ الْجَنَّة» ؛ پيامبر(ص) أرض کربلا از بساطهای بهشت دانسته است. اين را ضميمه کنيد که در برخی روايات، زيارت اربعين از علامات مؤمن دانسته شده است. حالا اينکه چرا از علامات مؤمن دانسته شده، قطعاً توضيح و تفسير خاصی دارد که الان فرصت بيان آن نيست.
ارزش ذاتی زيارت کربلا و قبور شهدای کربلا، ارزش ذاتی آن مکان و اينکه بساط بهشت است، انبيا و ملائکه فوج فوج آنجا را زيارت ميکنند، همه اينها را در ظرف زمانی اربعين ملاحظه کنيد و همه اينها را در کنار اين قرار دهيد که امروز يک عنوان ثانوی هم پيدا کرده که در حقيقت برای تشيّع و بلکه برای عموم مسلمين و حتی غير مسلمين که به اين راه و به اين مکتب علاقهمند هستند، به يک مانور قدرت تبديل شده است. آنچه که در اين شرايط بسيار مهم است، اين است که بايد مراقب باشيم اين زيارت، عنصر جوهری و اصلی خودش را که قصد قربت و تحصيل قرب به پيامبر است، از دست ندهد. چون اين است که باعث ميشود که مسافر کربلا بعد از زيارت، همچون کودکی باشد که از مادر متولد شده و از گناهان خارج ميشود. اين مهمترين مسألهای است که در اين امر بايد دقت شود. يعنی زيارت بايد برای خدا و برای قرب به پيامبر باشد.
دوم اينکه زيارت اربعين يک مانور قدرت و تجمعی است که کميت آن مهم است. وقتی يک جمعی به اين بزرگی در سال اجتماع پيدا ميکنند و پيوستگي، همراهی و همدلی خود را با مکتب اهل بيت و آرمانهای مکتب اهل بيت نشان ميدهند، اين امر مايه يأس دشمنان اسلام و دشمنان اهل بيت است. ملاحظه کرديد که عليرغم خطراتی که در اين سه سال اخير وجود داشت، نه تنها از جمعيت مشتاق کم نشد بلکه بر آن افزوده شد که قطعاً اين اجتماع و همبستگی در شکست داعش اثر داشت. اگرچه عملياتهای مختلف و همراهی مردم عراق و همراهی دولتها، به سهم خودشان تأثير داشتهاند اما بدون ترديد يکی از مهمترين عوامل شکست اين توطئه و جريان خطرناکی که بر عليه اسلام عمل ميکرد، همين اجتماع باشکوه اربعين است. لذا بايد نظم، انضباط، شکوه و کميت اين اجتماع حفظ شود.
نکته سوم اينکه از اين ظرفيت بايد برای افزايش آگاهي، دانايی و معرفت نسبت به اهل بيت و راه حق استفاده شود. به بيان ديگر زيارت اربعين نبايد فقط محصور به مناسک نشود؛ همانطور که يکی از فلسفههای اجتماع حج، همين تبادل فکر و نظر و افزايش دانايي، آگاهی و معرفت است. اين از اموری است که بايد به آن توجه شود. يعنی همه بايد تلاش کنند و از اين ظرفيت و اجتماع برای پالايش و پاکی روحي، برای ارتقای دانش و معرفت، آگاهی و وحدت و همبستگی بيشتر استفاده شود. رهبر معظم انقلاب فرمودند اين يک مغناطيسی است که جاذبهاش جابر بن عبدالله انصاری را به کربلا کشاند و اين جاذبه مغناطيس امروز بسيار قويتر از گذشته است که مؤمنين و محبان اهل بيت را از همه عالم به سمت کربلا ميکشاند.
اميدواريم به برکت اين اجتماع و محبتی که به اهل بيت در حال افزايش است و همدلی و همراهی مسلمين، شرّ دشمنان و مخالفان اهل بيت به خودشان برگردد.