استاد مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان گفت: جایگاه زن در اسلام آنچنان رفیع و بلند است که از او تحت عنوان آیت الهی و نشانه خداوند یاد می شود.
خانم ربابه کابوسی در کارگاه عفاف و حجاب با موضوع «مبانی نظام شخصیت زن در اسلام» که در مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان و با حضور طلاب سطح 2 برگزار شد بیان کرد: با استناد به آیه شریفه 1سوره مبارکه نساء تصریح کرد: اسلام همه انسانها را مخلوقات خداوند معرفی میکند که یکسان خلق شدهاند و از این جهت با هم برابر هستند و کسی را بر دیگری برتری نیست مگر به تقوا.
وی افزود: خلقت حوا پس از آدم معیار فرو دستی زن نیست، چون ترتّب خلقت زن بر مرد از نوع ترتّب زمانی است نه ترتّب واقعی و تکوینی، چنانچه تقدم پیامبران سلف(علیهمالسلام) بر پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) دلیل برتری آنان نیست.
استاد مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان با استناد به آیه شریفه 21سوره مبارکه روم که میفرماید: «و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها» ادامه داد: جایگاه زن در اسلام آنچنان رفیع و بلند است که از او تحت عنوان آیت الهی و نشانه خداوند یاد می شود.
خانم کابوسی با اشاره به کلامی از شهید مطهری گفت: «اسلام به روشنی بیان می کند که زمین و آسمان، گیاهان و حیوانات را برای انسان آفریده است ولی هرگز نمی گوید زن برای مرد آفریده شده است» .
وی به بحث پیرامون مقایسه بین اسلام و فمنیسم در مبانی شخصیت زن پرداخت و افزود: نظریه جنسیت نقشهای جنسیتی را از مشروعیت و مقبولیت ساقط کرده و موجب شده زنان از ایفای نقشهای زنانه احساس نارضایتی نمایند بر اساس این نظریه فمینیستی، زنان از نظر ذهنی خود به برتری جنس مرد و نقشههای مردانه حکم کردهاند.
استاد مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان خاطرنشان کرد: در اسلام بهره گیری متقابل انسانها از یکدیگر تنها در قالب تعاون و همیاری برای تامین نیازها و وصول به منزلة اصیل انسانی مجاز و مشروع شمرده شده و در راستای تامین امنیت و اقتدار برای آحاد آن است.
خانم کابوسی ادامه داد: نظام آفرینش و خلقت انسان در اندیشه اسلامی دارای مبدا و معادی است؛ بنابراین تنوعها و تفاوتها نشانه کاستی در کار طبیعت و خلقت نیست از این رو تفاوتهای زن و مرد هم تا آنجا که ریشه در الگوی جاری خلقت دارد تفاوت هدفمند و حکیمانه است.
وی تصریح کرد: فرهنگ غرب تنها به نیازهای فردی و مادی توجه دارد و از نیازهای متعالی و اجتماعی غفلت می کند؛ اما اسلام به زن با کلیه نیازهای مادی و معنوی مینگرد و به تاثیر مناسبات اجتماعی و خانوادگی در رشد و کمال او توجه دارد.