استاد مدرسه علمیه عالی الزهراء(س) گرگان گفت: عقل نظری و عملی در حضرت زینب (س) بسیار فعال بود در عین حالی که عاشق خدا بود بین آنها منافاتی وجود نداشت زیرا توصیه قرآن به بندگی عاشقانه است.
آقای محمد حکیمی در مراسمی که به مناسبت ولادت با سعادت حضرت زینب(س) با عنوان “تجلی عقل و عشق در شخصیت حضرت زینب( س) که از سوی مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان با حضور کارکنان و عموم بانوان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، با استناد به کلام پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) حضرت زینب را شبیه حضرت خدیجه(س) دانست و گفت: «زینب مانند جده خود حضرت خدیجه است که همه هستی خود را در راه خدا تقدیم کرد».
وی با بیان اینکه الگوهای زیادی از مردان و زنان در اسلام و تشیع داریم که هر کدام برای ما سرمشق زندگی هستند و این امر یکی از ویژگیهای مکتبهای الهی است که در مکتب های غیر الهی وجود ندارد، افزود: ائمه معصومین(علیهم السلام) الگوی مسلمانان هستند؛ زیرا هر چه خداوند گفته عمل میکردند حضرت زینب(سلاماللهعلیها) نیز یکی از این انسانهای بزرگ، که برای مردان و زنان الگو است.
استاد مدرسه علمیه عالی الزهراء(سلاماللهعلیها) گرگان افزود: اگر حضرت زینب(سلاماللهعلیها) در کربلا نبود کربلا شناخته نمیشد، زیرا امام حسین(علیهالسلام) ایشان و خانواده خود را عمدا به کربلا برد تا هدف قیام عاشورا به وسیله این بانوان به خصوص حضرت زینب(سلاماللهعلیها) در دنیا منتشر شود.
آقای حکیمی، با بیان اینکه حضرت زینب(سلاماللهعلیها) دارای فضایل و القاب بسیاری است، اضافه کرد: فضیلت اول ایشان عالمه غیر معلمه است؛ زیرا امام سجاد (علیهالسلام) در مجلس عبیدالله بن زیاد به حضرت زینب(سلاماللهعلیها) فرمودند: «عمه جان شما عالمه غیر معلمه و فهیم غیر مفهمه هستید» چنانکه آیه ۶۵ سوره کهف راجع به حضرت خضر همین مطلب را دارد.
وی با اشاره به کلام ابن عباس که میگوید: «زن عاقل بین ما اهل بیت زینب دختر علی است» بیان کرد: عقیله صفت مشبهه است یعنی عقل ثابت دارد و همیشه عاقلانه رفتار میکند؛ لذا عقل نظری و عملی در حضرت زینب (سلاماللهعلیها) بسیار فعال بود و در عین حالی که عاشق خدا بود و بین آنها منافاتی وجود نداشت؛ زیرا توصیه قرآن به بندگی عاشقانه است.