مسئول پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مقام معظم رهبری گفت: دعا دارو و اولیای الهی اطبای حق بوده که برای طبابت نفس ما ارسال شده و نفوس ما را درمان می کند.
خانم طاهره سادات موسوی در نشست معرفی کتاب"سلوک سجادیه"که از سوی مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان و ضمن حضور کارکنان و شماری از اساتید وطلاب این مدرسه، به صورت آنلاین در سامانه سیما برگزار شد، بیان کرد: زیارت امین الله در بین زیارات معصومین(علیهم السلام) به لحاظ اتفاق سند ، اتقان محتوا و جامع بودن در بین زیارات معصومین(علیهم السلام) در دسترس است.
وی، زیارت را یک امام شناسی به تمام معنا دانست وگفت: امام شناسی باید معرفت زایی داشته و زمانی که انسان نداند چه می گوید طبعا آن معرفت زایی را برای انسان ندارد.
مسئول پاسخگویی به سوالات شرعی دفتر مقام معظم رهبری، در بیان اهداف تالیف این کتاب اذعان کرد: قرار گرفتن در محضر ولی الله و تشرف به زیارت، آداب وشرایط دارد که در صورت رعایت آداب و شرایط، معرفت زایی و نوعی ولی شناسی است.
موسوی، با اشاره به فراز” اشهد انک تسمع کلامی یرون مقامی یرد سلامی” گفت: کلمه” اشهد” بدین معنا است که شهادت شرایط داشته و لفظی یا قلبی است که در این کتاب به اهمیت وآداب آثار زیارت اشاره شده است.
وی در بخش دیگری از کتاب خود به جایگاه زیارت نیابتی و تعدادآن به صورت کوتاه و سلیس اشاره کرده است.
مبلغه بعثه رهبری به اثر زیارت بعد از تشرف اشاره کرد وگفت: انسان زمانی مقامی پیدا می کند که دعای مقبولی داشته و بعد از زیارت کاملا رنگ و بویش عوض شده وآبروی دیگری پیدا کند.
موسوی به فراز دیگری از زیارت"اشهد انک جاهدت فی الله حق جهاده"پرداخت وگفت: مصداق این فراز امام علی(ع) بوده، زیرا دوران عمر ولایی ایشان جنگ و جهاد بود اما شامل بقیه معصومین(علیهم السلام) نمی شود.
وی اضافه کرد: کسانی که قصد زیارت دارند، در مرحله اول باید مقدمات آن را فراهم کرده زیرا هر چه زیارت ما با معرفت تر باشد آثار بیشتری دارد.
استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به کتاب سلوک سجادیه که در آن به شرح دعای مکارم الاخلاق پرداخته و اظهار کرد: در بین ادعیه ماثوره، دعای مکارم الاخلاق به علت دارا بودن بهترین خصلت های اخلاقی موجود در آن از بقیه ادعیه ممتاز می شود.
موسوی تصریح کرد: معارف و مضامین بلند اخلاقی موجود در این دعا، موجب انتخاب این نام بلند شده که در واقع این دعا یک منشور اخلاقی جامع و برنامه کامل برای انسان بوده که به سعادت حقیقی برسد .
وی اظهار کرد: دعای مکارم الاخلاق مانند داروخانه های که داروی همه درد های اخلاقی در آن موجود است و این داروها به دست طبیبی از طبیبان الهی ساخته شده است، البته مهم؛ فهمیدن وعمل نمودن به این نسخه و دستور العمل است که بهبودی وسلامت انسان را تامین می کند.
استادحوزه اذعان کرد: مکارم اخلاق با محاسن اخلاق فرق می کند زیرا محاسن اخلاق را خود عقل تشخیص داده و مورد قبول نفس می باشد اما مکارم فوق محاسن هستندکه گاهی مورد قبول نفس نیستند .
موسوی افزود: انسان خوبی را با خوبی پاسخ می دهد اما اگر بدی را با خوبی معامله کند این کار نشان از عاقل وعارف بودن انسان است که در حقیقت مکارم الاخلاق نامیده می شود.
وی عنوان کرد: دعاها دارو و اولیای الهی اطبای حق بوده که برای طبابت نفس ما ارسال شده ونفوس ما را درمان می کند نه تنها درمان که از زشتیها و قبایح نجات و به مقامات عالیه بدهد.
مبلغه بعثه رهبری ادامه داد: این دعا جامعیت داشته که تمام زوایای اخلاقی و اجتماعی زندگی انسان را پوشش می دهد از این که در مرتبه اول برای ارتقا انسان در رسیدن به قله های رفیع انسانیت به نام مکارم اخلاق را باید در عمل پیاده کنیم.
موسوی در پایان متذکر شد: دعای مکارم اخلاق امراض وجودی انسان را درمان می کند، امام معصوم این دعا را از خداوند گرفته به مردم رسانده و نوع طبابت جسمانی با روحانی تفاوت دارد .