مدیر حوزه های علمیه خواهران استان گلستان گفت: حضرت زینب (س) ازتمامی ظرفیت های وجودی خودش ، برای مدیریت و ساماندهی اوضاع ، استفاده کرد و علاوه برمهندسی حوادث واقعه عاشورا از آن شرایط سخت وهولناک واقعه برای معرفی اسلام ناب و تعمیق باورهای دینی بهره جوید.
خانم نفیسه حسینی واعظ در نشست تربیتی با عنوان"صبر واستقامت بازخورد آن درزندگی فردی و اجتماعی “که به مناسبت ولادت حضرت زینب (س) که باحضور کارکنان و اساتید مدرسه علمیه الزهراء(س) و از طریق سامانه سیما برگزار شد، با استناد به کلام آیت الله جوادی بیان کرد: “عقیله بنی هاشم مسلط برعقل است، حضرت زینب(س) آن قدر قوی است که علم وعقل به معنای«ماعبد به الرحمن “مقهور آن ها است.
وی افزود: زینب کبری (س) وحسین بن علی (ع) عقلیه بنی هاشم بودنداگر بخواهیم از عقل سخن بگوییم باید سیره وسنت و سریرت این ذوات قدسی را ارزیابی کنیم آن هارا بشناسیم و بپذیریم ؛ به گفته هایشان عمل کنیم و به دیگران منتقل کنیم” .
استاد حوزه اظهارکرد: بحران ها و نگرانی ها جز لاینفک زندگی هرانسانی است اصولا انسان درمیان مخاطرات و فراز و نشیب های زندگی ، طعم موفقیت و پیشرفت را می چشند، اما مسئله ای که مهم است نحوه عملکرد انسان ها درمواجهه با بحران ها و مشکلات ، چگونگی اتخاذ روشهایی صحیح برای برون رفت از آن است ، که اگر به درستی مدیریت نگردد، منجر به آسیب هایی در روح و روان خودفرد، و به تبع آن زندگی و جامعه خواهد شد.
حسینی واعظ ، بحران معرفتی و عقیدتی ، رفتاری و اخلاقی ، روحی و روانی ، راازجمله مهمترین بحران های حاکم بر او واقعه عاشورا دانست و گفت : یکی ازخطرات بزرگی که اسلام و نهضت حسینی راتهدید می کرد انحراف فکری و معرفتی درجامعه آن روز و تحریف حادثه عاشورا و پیام های بنیادین آن بود و بنی امیه سعی داشت از عوام مردم استفاده کرده و خود را از لشگریان خدا معرفی نماید و جنایت خود را کار خدا وتدبیر خلیفه مسلمین جلوه دهد.
وی اضافه کرد: اگر بین مردم جا می افتاد که هر آنچه از خلیفه مسلمین صادر می شود حق و منطبق با اراده خداست ،همه رفتارهای ظالمانه حکومت و نا هنجاریهای اخلاقی یزید زشت و بد به شمار نمی آمد زیرا که معیار حقیقت فعل خلیفه القاء شده بود در چنین فضایی نیاز به مبلغان بصیری چون حضرت زینب (س) بودکه بتواند باصبوری و با اطلاع از جوانب واقعه به تشریح اهداف و ماهیت قیام امام حسین (ع) بپردازند و شاخه های حق طلبی را برای مردم تبیین نمایند.
مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به سیره حضرت زینب (س) ادامه داد: حضرت زینب (س)با توجه به شناخت کامل موقعیت و همراهی کاروان امام حسین (ع) ازمدینه تاکربلا برای هرکدام از بحران های فوق الذکر راهبردهایی متناسب را انتخاب وعملیاتی نمود، که این نوع عملکرد منجر به جاودانگی پیام عاشورا و نهضت امام حسین (ع) گردید.
حسینی واعظ ، مهمترین ویژگی ها و مولفه های موثر در مدیریت بحران را توسط حضرت زینب (س) بهره گیری از ظرفیت وجودی او دانست و افزود: حضرت زینب (س) ازتمامی ظرفیت های وجودی خودش ، برای مدیریت و ساماندهی اوضاع ، استفاده کرد و سعی کرد علاوه برمهندسی حوادث واقعه عاشورا ازآن شرایط سخت و هولناک واقعه برای معرفی اسلام ناب و تعمیق باورهای دینی بهره جوید.
وی ، صبر در روابط اجتماعی رایکی از اقسام صبر برشمرد و ادامه داد: انسانها در زندگی خود با افکار و عقاید گوناگونی ، موافق یا مخالف برخورد می کنند که به لحاظ اهمیت ، انسان را به موضع گیرهای متفاوتی وادار می کندلذا قرآن کریم به مومنان سفارش می کند که برای مقابله با عقاید باطل و رفتار خشونت آمیز دشمنان اسلام ،صبرپیشه کند و به بهترین وجه به مقابله با آنها برخیزند.
مدیر موسسه قرآنی الزهراء(س) ، با استناد به روایتی از پیامبر اکرم(ص) گفت : “نصف ایمان صبر ونصف دیگر آن شکر است" بدین معنا است که انسان در زندگی ،یا در آسایش است ، که باید در آن حال شکر گزار باشد، یادر حال سختی و گرفتاری است که باید صبور باشد.از سوی دیگر، «صبربرطاعت » ، «صبر معصیت»و«صبر برمصیبت» تقریبا تمامی رفتار های دینی را پوشش می دهد.کسی که می خواهد دیندار خوبی باشد باید از صفت صبر برخوردار باشد.
حسینی واعظ ، ارزشمند بودن هدف، مشخص بودن هدف، اشتیاق رسیدن به هدف ، ترس از شکست را از پایه های روان شناختی صبر دانست و بیان کرد: اگر هدف مشخص نباشد، فرد نمی داند به چه دلیلی باید سختی ها را تحمل کند در نتیجه نمی تواند صبر کند چنانچه در قران به هدف صبر اشاره شده است .
وی در پایان تصریح کرد: از آموزه های اسلامی این ایده به دست می آید که شوق به تنهایی انسان رابه مسیری سوق نمی دهد بلکه ترس نیز لازم است مثلا در باره رابطه انسان با خدا باید تعادل بین خوف و رجا را در نظر داشت .ترس مطلق از خداوند به ناامیدی و رها کردن عمل می انجامد و امیدواری مطلق به خداوند بی خیالی و رهاکردن عمل را در پی دارد.