نماینده ولی فقیه در استان گلستان گفت: مقصود از امانت الهی، ولایت حضرت علی(ع) است.
آیت الله سید کاظم نورمفیدی در نهمین جلسه اخلاق خود که از سوی مدرسه علمیه الزهراء(س) در پلتفرم بومی اسکای روم و با حضورجمعی از طلاب برگزار شد، بیان کرد: انسان به دلیل ارزش داشتن سرمایه وثروت آن رابه طور دقیق ، روزانه وسالانه حسابرسی می کند لذا هرچیز ارزشمند را باید تحت محاسبه قرار داد.
وی افزود: ارزش انسان رادر نظام خلقت فقط خداوند می داند زیرا هرچیز را در جای خودش قرار داده است.
نماینده ولی فقیه در استان گلستان، با استناد به آیه 72سوره مبارکه احزاب ، برمهمترین امتیاز انسان برتمام جهان خلقت تاکید کرد وگفت: «ماامانت خود را برآسمانها وزمین وکوهها عرضه داشتیم اما این موجودات عظیم وبزرگ عالم خلقت از حمل این امانت ابا و اظهار ناتوانی نمودند فقط انسان قبول کرد».
آیت الله نورمفیدی، در پاسخ به این سوال که منظوراز امانت، دراین آیه چیست؟ به بیان دید گاه های مفسرین در این زمینه پرداخت و اضافه کرد: بعضی براین عقیده اند که: امانت ، توحید ومعرفت الله است. طبق آیات وروایات همه مخلوقات تسبیح ذات اقدس الهی می کنند در حالی که آنها امتناع ورزیدند بنابراین منظور از امانت، معرفت الله نمی تواند باشد.
وی، ادامه داد: مراد از امانت، پذیرش ولایت الهیه است به این معنا که خداوند متعال در وجود انسان قابلیت واستعدادی قرار داده که از این عالم ماده و دنیا وتعلقات آن می تواند به مقامات الهی رسیده وتحت ولایت او قرارگیرد وهیچ موجودی حتی ملائکه این امتیاز را ندارند وتنها موجودی که می تواند از زمین وآسمان واز فرش به عرش اوج پیدا کند انسان است.
نماینده مردم استان گلستان در خبرگان رهبری توضیح داد: مقصود از عرضه کردن امانت برآسمانها وزمین، مهم بودن بحث امانت بوده و از سوی دیگر، با اینکه مخلوقات آسمانها وزمین دارای عظمت هستند ولی شایستگی تحمل این امانت را ندارند چنانچه آیه 72سوره مبارکه احزاب برآن دلالت دارد.
آیت الله نورمفیدی، با اشاره به قسمت پایانی آیه 72 سوره مبارکه احزاب «انه کان ظلوما وجهولا» گفت: طبق نظر مرحوم علامه طباطبایی، ظلم وجهل به یک معنا چیز بد ولی علامت خوبی است توصیف انسان به دو وصف ظلوم وجهول بودن نشانه این است که این موجودهم شایستگی عادل وعالم بودن را دارا بوده ، می تواند علم ومعرفت پیدا کند وهم دارای صفات، ظالم وجاهل بودن است.
وی ،در بخش دیگری از سخنان خود با استناد به آیه 73سوره مبارکه احزاب به بیان علت عرضه این امانت به انسان پرداخت وافزود: انسان بعداز حمل این امانت بزرگ الهی به سه گروه تقسیم شدند: منافقان، مشرکان، مومنان.بنابراین سرانجام حمل این امانت این است که گروهی راه نفاق ویا شرک را درپیش می گیرند وگروهی به علت خودسازی وشناخت جایگاه خویش و محاسبه از کارهای خود اهل ایمان می شوند.
نماینده ولی فقیه در استان گلستان با استناد به کلامی از امام علی (ع) «خدا رحمت کند انسانی راکه قدر واندازه خود را بداند» خاطرنشان کرد: انسان اگر خودرا نشناسد ممکن است مانند افرادی همچون ابوجهل، شمر و داعش شود.
آیت الله نورمفیدی در ادامه تفسیر آیه 72سوره مبارکه احزاب با اشاره به نظرمرحوم علامه طباطبایی در ذیل این آیه تصریح کرد: مراد از این امانت ولایت امیرالمومنین است .اولین کسی که باب ولایت الهی را باز کرد حضرت علی علیه السلام است به نظر من این نظرصحیح است زیرا دوست داشتن انسان ربطی به مسئله امانت ندارد.
وی ، در پایان تاکید کرد: معنی آیه این است که انسان قابلیت و شانیت تحت ولایت تامه الهیه قرارگرفتن را دارد و امیرالمومنین وائمه معصومین(علیهم السلام) مصداق اتم آن امانتی که آیه ذکر کرده ،می باشد لذا وجود خویش را ارزشمند بدانیم تا او را مورد محاسبه وتحت لوای این بار امانت قرار دهیم.