کارشناس پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان گفت: از نظر حضرت امام(ره) امتحان امتیاز واقعی بشر از یگدیگر است.
نشست هم اندیشی با عنوان” نقش ابتلاء به شدائد در تقویت روحانی انسان با تاکید بر آراء امام خمینی(رحمه الله علیه)” با حضور مدیر و کارکنان و معاونین مدرسه علمیه الزهرا(س)گرگان برگزار شد.
در ابتدای این نشست خانم ربابه کابوسی گفت: طبق فرمایش حضرت امام(رحمه الله علیه) ناملایمات، شداید و امور مقابل آنها که به بندگان می رسد همه بلا وآزمون حق به شمار می آیند.
وی افزود: امام خمینی(رحمه الله علیه) از بلا، به اختبار تعبیر کرده وآن را امری معرفت بخش می داند و برای کسی که صاحب تعقل باشد خبر از حقایق می دهد لذا اولین معرفتی که صاحبان تفکر و عقل سلیم از مواجهه با هرگونه ابتلائی حاصل می کنند ادراک این امر است که هیچ پیشامدی پوچ و تهی از حقیقت و معنا نیست.
استاد مدرسه علمیه الزهرا(س)گرگان در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد افراد در برخورد با ابتلائات پرداخت وگفت: برخی انسان ها هرگاه چیزی از زخارف دنیوی از دست دهند به حزن واندوه مبتلا شده ودر برابر مصایبی که به آنها وارد می شود تاب وتوان ندارند و دائماً در رنج بوده و راحتی قلب و جسم ندارند.
کابوسی اضافه نمود: در مقابل انسان هایی هستند که در برخورد با بلیات و شداید، صبر و پایداری نموده و راضی به قضا و مقدرات الهی هستند، حضرت امام(رحمه الله علیه) به صبر در ابتلا ئات تاکید ویژه ای داشته وهمواره توصیه می کردند در پیشامدهای ناگوار، بلیات روزگار، مشقات عبادات و تلخی ترک لذات نفسانیه صبر کنند.
در ادامه این نشست خانم زهره میر احمدی به بیان فلسفه ابتلا به شداید و ناملایمات پرداخت وگفت: با توجه به ویژگی ها و آثار منفی که بر حب دنیا مترتب است و نیز مضراتی که از قِبَل محبت و تعلق خاطر به دنیا دامنگیر انسان می شود، اگر عواملی در دنیا باشد که موجبات انصراف از چنین نشئه ای شود مطلوب فطرت پاک و عقل سلیم خواهند بود.
وی اظهار کرد: خوشی ها و راحتی دنیا مطلق و کامل نیستند اما موجبات تعلق خاطر و محبت آدمی را فراهم کرده و در نتیجه انسان را دچار غفلت می کند چنانچه بنابر فرمایش حضرت امام(رحمه الله علیه) هر لذتی که انسان از این عالم می برد موجب قرب آدمی به دنیا شده و علاقه به روحانیت حق را کم می کند.
مبلغ مدرسه علمیه عالی الزهرا گرگان، قرار گرفتن در مسیر کمال را از دیگر دلایل ابتلا انسان به بلاها و شدائد دانست و اظهار داشت: هر عاملی که موجب دوری از دنیا شود، می تواند راهبر آدمی به سوی تعال و تکامل باشد و این تکامل در بستر عالمی فراتر از این عالم میسر می شود.
خانم مریم علیجانی در ادامه این نشست با استناد به آیه دو از سوره مبارکه عنکبوت بیان کرد: با توجه به این آیه از قران کریم، همه انسانها مورد امتحان و ابتلا قرار می گیرند اما دلیل ابتلا و امتحان الهی انسان ها با هم فرق می کند.
وی ادامه داد: در روایتی از امیرمومنان علی (علیه السلام) “بلا برای ستمگر تأدیب، برای مؤمن امتحان و برای پیامبران مقام و درجه است “.
کارشناس پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان گفت : از نظر حضرت امام(رحمه الله علیه) امتحان امتیاز واقعی بشر از یگدیگر است نه علم به آن، چنانچه این امتحان برای مؤمنین موجب کمال و ترقی روحی و برای اشقیا باعث گنهکاری بیشتر آنان می شود.
در پایان جلسه خانم یونسی به عنوان دبیر جلسه به جمع بندی مباحث پرداخت و خاطر نشان کرد: از دیدگاه حضرت امام خمینی(رحمه الله علیه) امتحان و اختبار واژه هم معنایی هستند که در نیک و بد استعمال می شوند.
وی افزود: به اعتقاد حضرت امام(رحمه الله علیه) دنیار دار فانی و سرای نقصان وضعف است و فطرت کمال طلب، انسان را راضی نخواهد ساخت لذا باید عوامل آگاهی بخشی در دسترس باشد تا انسان دچار غفلت نشود که ابتلا و امتحان با شدائد در واقع عاملی برای آگاهی بخشی انسان است.