طلبه سطح چهار مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان گفت: حفظ نظام در اندیشه امام خمینی(ره) معطوف به حفظ نظام سیاسی است.
خانم نفیسه سادات حسینی در نشست علمی معرفتی که به مناسبت رحلت حضرت امام خمینی(ره) با عنوان “وجوب حفظ نظام در اندیشه سیاسی حضرت امام(ره)” بصورت مجازی و از طریق سامانه سیما و با حضور کارکنان و اساتید مدرسه علمیه الزهرا(س) گرگان برگزار شد، بیان کرد: در کلام امام خمینی حفظ نظام مساوی با حفظ اسلام بوده و حفظ نظام در اندیشه امام خمینی(ره) معطوف به حفظ نظام سیاسی است.
وی افزود: حفظ نظام سیاسی به معنای نادیده گرفتن حفظ نظام اجتماعی در اندیشه امام خمینی(ره) نیست زیرا نظام اجتماعی پشتوانه نظام سیاسی است در واقع امام از حفظ نظام اجتماعی حرکت و به نظام سیاسی رسیده و این دو در تکامل هم شکل گرفته اند.
کارشناس امور تحقیقات هسته گزینش علوم پزشکی ادامه داد: حفظ نظام در اندیشه فقهای قبلی معطوف به حفظ نظام اجتماعی بوده و دلیل عقلی، اصلیترین دلیلی که میتوان بر آن اقامه کرد چون با عقل عملی، انسان می فهمد اختلال نظام و قوام زندگی عمومی، امر قبیحی است.
حسینی اضافه کرد: معنای نظام غالباً با اصطلاح “حفظ بیضة اسلام” و دیگر الفاظ مشابه، در فقه به کار رفته و کاربرد “حفظ نظام” به معنای حکومت، محدود به شماری از فقهای معاصر و از جمله حضرت امام خمینی(ره) است.
وی اظهار کرد: حضرت امام(ره) متشرع بوده و زمانی که به وجوب تشکیل حکومت رسید برای تشکیل حکومت قیام و نظام جمهوری اسلامی ایران را تشکیل داد و به ضرورت تاسیس نظام سیاسی برای حفظ نظام اجتماعی رسید.
طلبه سطح 4 مرکز تخصصی الزهراء(س) گرگان خاطر نشان کرد: حفظ در مقابل اختلال نـظام از مـوضوعات مـورد توجه در فقه بوده و در مباحـث فقهـي مـکرر دليل اسـتقرار يک حـکم بـا تـعابير “يوجب اختلال الّنظام” ، “يلزم اختلال الّنظام” ، “يجـب حفظاً للّنظام” و"توقف علي حفظ الّنظام” دیده مي شود.
حسینی به وجوب حفظ نظام در کلام فقها پرداخت و گفت: منظور از نظام اسلامی از دیدگاه فقیهان امامیه، هر حکومتی نیست؛ بلکه تنها حکومتی است که مشروعیت و حاکم آن نیز صلاحیت لازم را دارد حمایت فقهای امامیه از حکومت ها و حاکمان با این انگیزه که از طریق ایشان اصل اسلام و مملکت اسلامی حفظ و به مسلمانان آسیبی وارد نشده و حکومت یا اشخاص بدتر از ایشان، زمام امور مسلمانان را در دست نگیرند.
وی با اشاره به وجوب حفظ نظام سیاسی در کلام حضرت امام(ره) افزود: ضرورت تشکیل و حفظ حکومت اسلامی از مبانی معرفتی و هستیشناسی امام خمینی(ره) است که با نتایج معرفتی و هستیشناسی اومانیستی غرب کاملاً متفاوت بوده و سیاست جزء غیر قابل انفکاک دین است و دین بدون سیاست از دیدگاه امام، دین محسوب نمیشود.
مبلغ حوزه تصریح کرد: از نظر امام خمینی سیاست و حکومت را اصولی همچون توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت هدایت میکند ولی این اصول جهت اجرا و پیاده شدن احتیاج به سیاست و حکومت دارند که بدون سیاست و حکومت هیچ شأنیت اجرایی ندارند .
حسینی اذعان کرد: درباره اهميت حـفظ جمهوري اسـلامي حضرت امـام (ره) چنـان تأکيـد دارنـد کـه آن را از جـان امـام معصوم (ع) ارجح دانسته و اين را از وظايف مهم و اساسـي انبیا و ائمــه معصومین(علیهم السلام) مــي دانـد؛ چون معتقد است حکومت اسلامي يعني برقراري حق و دين مبين اســلام، کــه هـدفش تربيـت انسان در راستاي رسيدن به سعادت اخروي است .
وی تاکید کرد: حضرت امـام خمينـي(ره) ، جمهوري اسلامي را امانتي الهــي تـلقـي و مسـئوليت حفـظ آن را بـرعهـده امـت مسلمان دانسته و از اين رو سهل انگاري و بـي تفـاوتي در ايـن امـر کـه موجـب ضــربه بــه اصـول انقـلاب و حکومت را خيانت به اسلام و مسلمانان مي داند.
مبلغ حوزه وجوب حفظ نظام را وظیفه روحانیت دانست و گفت: پاسدارى از نظام اسلامى و دستاوردهاى انقلاب و مبارزه با آفتها و خطرها وظیفه اى است بر دوش همگان بویژه روحانیت متعهدکه از دیر باز به مرزبانى از اسلام شهره بوده است.
وی در پایان سخنان خود توصیه کرد: حوزه و روحانیت باید نبض تفکّر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته و همواره چند قدم جلوتر از حوادث مهیاى عکس العمل مناسب باشند.