مسئول نظارت و بازرسی حوزههای علمیه خواهران استان گلستان گفت: عمل احسن، عمل عاقلانه در مسير طاعت الهي است.
خانم مهدیه محمدی در نشست علمی معرفتی با عنوان"جایگاه عقل و عقلانیت در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)” که از سوی مدرسه علمیه الزهراء(س) گرگان و از طریق سامانه سیما و با حضور شماری از کارکنان و اساتید این مدرسه برگزار شد، بیان کرد: در متون قدسي اسلام، جامعه ی نظاممندْ رهبر و رهرواني در صراط مستقيم دارد.
وی افزود: آنچه نظام سياسي يك ملّت را در پرتو تديّنْ مُتَمدّن و مَدَنيّتِ آن را در ظلّ ديانت او تأمين کرده علمِصائبْ، عقلِ ناصح و عمل صالح است.
مسئول نظارت و بازرسی حوزههای علمیه خواهران استان گلستان با استناد به آیه 8 سوره مبارکه حج در مورد علم وعقلِ رهبران جامعه بشري تصریح کرد: متبوعان جامعه بايد عالم و عاقل بوده تا كسي را گمراه نكنند زیرا پيروانِ نادانْ رهبري جاهل را نيز ميپذيرند بنابراین چنين نظام سياسي، بر فرض مقبوليّتْ فاقدِ مشروعيتْ است.
محمدی اضافه کرد: رهنمودهاي سودمند قرآنی عقلمداري اسلام و نشر عقلانيت در زندگي است بنابراین تكفير پيروان اهلبيت(عليهمالسلام) به صرف تهمتهاي ناروا بر خلاف دستور صريح قرآن بوده كه تبيّن و پژوهش قبل از اقدام به عمل ضروری است.
وی، عقلانيت را عامل كمالِ نفس، تحكيم امور، سرچشمه خيرات و نيكيها، اصلاح تمام امور، برترين هادي و راهنما و بهترين عامل براي اجتناب از زشتیها دانست.
استاد حوزه با استناد به کلام امام علی(ع) به مالک اشتر که می فرمایند: «ولا تشرف نفسه علي طمع» خاطر نشان کرد: احساسات غير منطقي و عواطف خلاف عقلي در اسلام به شدت نكوهيده و در امر قضا، منشأ وهن و بيعدالتي است.
محمدی، باور جاهلي، رفتار جاهلي، تعصّب جاهلي ، حكم و قضاي جاهلي را اقسام جاهلیت برشمرد و گفت: در برابر دستگاه قضايي هماهنگ با عقل و نقل مستند به وحي، حكم جاهلي قرار دارد، چنانكه درمقابل اخلاق عقلاني و وحياني، اخلاق جاهلي و در برابر سنّتهاي عقلي و نقلي كاشف از اسلام، سنّتها و تعصّبات جاهلي و در مقابل باورها و اعتقادات حقّ، اعتقادات جاهلي قرار دارد.
وی امام خمینی(ره) را مصداق بارز عقل نظری و عقل عملی دانست و افزود: عقل نظري امام امت، ادراک و انديشه و عقل عملي ایشان اراده و انگيزه است.
استاد حوزه به مصادیق عقلانیت حضرت امام(ره) اشاره کرد و گفت: قيام در راه حق اولین مصداق عقلانیت حضرت امام(ره) بوده که از كاملترين ويژگيهاي بشري، قيام به معناي حركات و افعال انساني در مسير هدايت و رضاي الهي است.
محمدی اظهار کرد: رفتار بر اساس توحيد و حالت فعّال در مقابل شرك و کفر از برترين حالات و بهترين سبب براي رسيدن به كمالات است.
وی، استقلال فکری و عملی و انجام عمل احسن را از مصادیق دیگر عقلانیت امام خمینی(ره) دانست و گفت: عمل احسن، عمل عاقلانهاي كه در مسير طاعت الهي باشد.
استاد حوزه در پایان افزود: در متون مقدس اسلامْ وفاق ملّي مهمترين گام جامعه برای کامیابی خود بوده و علت پراکندگی نابخردی و فقدان عقل می باشد.